“Vi laver teambuilding på klinikken”

Birthe Cortsen har været overtandlæge i Varde siden september 2022 og har indført flere tiltag, der har givet større arbejdsglæde, kortere ventelister og glade borgere.
Tekst og redigering: Ea Nielsen
Medarbejderindflydelse og struktur
I Varde har medarbejderne stor indflydelse på deres hverdag og arbejdsopgaver. Gennem OLFA-modellen fra Arbejdsmiljøinstituttet arbejder man struktureret med trivsel og samarbejde i hverdagen i tandplejen, fortæller overtandlægen.
Et konkret eksempel er masseundersøgelsesdage, hvor klinikken arbejder som et velsmurt maskineri: Alle har faste poster – tre bemander profylakserummene, flere tager røntgen, to styrer receptionen og giver nye tider, og klinikassistenter med eget klinikrum har fx småbørn, fissurforseglinger og anden forebyggende behandling. Det skaber effektivitet og overskud.
”Baggrunden var, at vi havde lange ventelister: Vi havde børn, der ikke var set i tre år, da jeg kom til tandplejen”, fortæller Birthe Cortsen. Desuden er der et lavt indhold af fluorid og calcium i drikkevandet i Varde, så der er en del caries blandt børnene i kommunen.
”Masseundersøgelsesdagen foregår sådan, at alle behandlere udelukkende har undersøgelser hele dagen”, fortæller overtandlægen.
”Vi overbooker med 20 – 25 % hele dagen, og det betyder, at der ikke er tomme stole på noget tidspunkt.
Vi har klinikassistenter i de tre forebyggelsesrum, der indfarver og giver re-instruktion, og det betyder, at patienterne ikke føler, at de skal vente længe. De starter i forebyggelsesrummet, mens de alligevel venter på at komme ind til undersøgelse.
På masseundersøgelsesdagen ved alle præcis, hvad de skal lave. Tre laver profylakse, flere er på røntgen, to sidder i receptionen og klarer det administrative, fx give patienterne en ny tid til en aftale. Det betyder, at vi hurtigt får sorteret i opgaverne. Alle kender deres opgaver, og vi får flest muligt patienter igennem hurtigst muligt. På sådan en dag kan vi meget vel have over 100 patienter igennem.

Før var der ventelister, og vi oplevede, at forældre skældte ud, fordi de ikke kunne få en tid. Men med masseundersøgelsesdagene har vi oplevet, at vi kan præstere, og det rykker på ventelisterne. Vi holder løbende øje med, om der igen opstår venteliste, og sætter evt. en ekstra dag af til masseundersøgelser, hvis vi kan se, at behovet er der.
I udgangspunktet er det den første mandag og tirsdag hver måned, undtagen i juli, men ved behov laver vi en ekstra masseundersøgelsesdag. Vi mærker en stor tilfredshed blandt borgerne. De synes, det er dejligt at komme her.”
Akutmodtagefunktion giver tilfredse borgere
”Da jeg startede her, var her også tre helt nyuddannede tandlæger. De forberedte sig grundigt hver dag og læste op på de behandlinger, de skulle udføre næste dag. Men nogle dage væltede programmet pga. noget akut, nogen der havde pine, traume, eller andre nødbehandlinger.
Alle behandlere var jo booket, så de akutte patienter måtte puttes ind imellem, og så havde behandleren pludselig kun 20 minutter til hver patient.
De tre nyuddannede tandlæger var kede af, at de ikke kunne gøre deres arbejde ordentligt og de følte sig ikke godt forberedt. Jeg ville ikke risikere at miste dem, så gode råd var dyre.
Vi havde masser af klinikrum og flere erfarne klinikassistenter. Derfor lavede vi en akutmodtagefunktion, bemandet dagligt i hele åbningstiden med en erfaren klinikassistent, der danner sig et overblik når patienten kommer ind, og finder frem til, hvilken faggruppe, der skal se på patienten, hvad skal laves og hvornår skal det laves? Skal det være nu eller kan det vente?

Klinikassistenterne, der på skift bemander den station, får en spændende og anderledes dag. Hvis der kun er tre akutte på en dag, så fylder vi op så klinikassistenten fx fissurforsegler, giver tandbørsteinstruktion eller andre behandlinger, der kræver en stol. Den akutte modtagefunktion fungerer dermed som bufferkapacitet i tandplejen.
En erfaren tandlæge har tilsyn med den akutte modtagefunktion og giver fx tilladelse til røntgen og stiller diagnoser – som ikke kan delegeres.
Fordi alle behandlere er samlet på vores centralklinik, kan vi stort set altid rykke rundt på patienterne og finde en ledig tid ved tandlæge, eller måske har en af tandlægerne et afbud eller en udeblivelse, så den akutte patient kan komme til med det samme, uden at vi skal melde afbud til nogen patienter. Ved delegation og opgaveglidning får vi løst opgaverne på laveste effektive omkostningsniveau.
Borgerne er som regel overraskede og glade over, at de kan komme til med det samme. Forældrene føler ikke, at de skal smøre tykt på for at få en tid med det samme. Det giver meget mindre stress for alle, både patienter, forældre og ansatte.
Det skaber ro og struktur og det betyder, at både patienter og forældre oplever, at de nemt kan komme til. Tandlægerne oplever mindre stress, og klinikassistenterne får en mere varieret arbejdsdag, hvor de arbejder meget selvstændigt og også kan fylde stolen ud med andre behandlinger, hvis der er få akutte.”
Visitation i specialtandplejen: Faglig styring og økonomisk gevinst
I foråret 2023 satte vi fokus på vores specialtandplejepatienter. Via journaludtræk på 71 patienter indskrevet i den regionale specialtandpleje som regelmæssige patienter og 183 kommunale specialtandplejepatienter gennemførte vi en systematisk journalaudit på samtlige patienter.
”En grundig gennemgang af journaler fra patienter på Sygehus Esbjerg viste, at mange behandlinger – fx tandrensninger og fyldninger – kun krævede lokalbedøvelse og derfor kunne varetages lokalt”, fortæller Birthe Cortsen.
“Rigtig mange patienter blev vurderet til ikke at være i målgruppen for tilbuddet og vi indkaldte de fleste til en klinisk revisitation på vores egen klinik. Nogle vurderede vi, at vi selv kunne behandle lokalt i Varde og nogle udskrev vi til privat praksis, da de sagtens kunne modtage deres tandplejetilbud der. Alle der skete ændringer for blev partshørt og modtog afgørelser fra tandplejen.
Vi er fortsat i gang med processen og i dag har Varde kommune 28 borgere der er indskrevet til regelmæssig tandpleje i den regionale specialtandpleje og så har vi 124 borgere der er indskrevet i vores egen kommunale specialtandpleje. Vi forventer at de 124 specialtandplejeborgere bliver til omkring 100 på et tidspunkt indenfor det nærmeste års tid.
Vi foretager nu en årlig revurdering af patienternes funktionsniveau, og hvis de på et tidspunkt vurderes egnet til behandling i privat praksis, bliver de visiteret videre til privat praksis. Det har resulteret i betydelig reduktion af udgifterne til specialtandpleje.
En del af den økonomiske reduktion har givet os mulighed for at investere i efteruddannelse og kurser.”
Har din arbejdsplads projekter, andre kunne blive inspireret af? Så del det meget gerne. Send en mail til Ea Nielsen på en@ato.dk.