Leder: OK 24 – kravsindsamling – deadline 30. april 2023
Siden vi skrev til dig i februar er overenskomstforhandlingerne på det private arbejdsmarked afsluttet og resultatet sendt til afstemning blandt arbejdsgivere og lønmodtagere. Og 12. april er afstemningsresultatet offentliggjort. Det blev et klart ja. Af de godt 400.000, der er omfattet af de private overenskomster i mæglingsforslaget, afgav knapt 60 % deres stemme, hvilket er den højeste stemmeprocent i mange år. 79 % stemte ja. Da arbejdsgiverne også tilsluttede sig resultatet, er de to årige private overenskomster nu en realitet.
På det offentlige arbejdsmarked fortsætter forberedelserne til OK 24 og vi håber, at du vil bidrage med dine ønsker og forventninger til det kommunale arbejdsmarked i almindelighed og tandlægeoverenskomsten i særdeleshed. Så lad os høre hvilke tanker om og forventninger til OK 24 du har på info@ato.dk senest 30. april 2023.
Et overenskomstforløb kan på mange måder sammenlignes med det netop overståede cykelløb Paris-Roubaix. Der er en lang og forholdsvis rolig begyndelse, så kommer de mange vanskelige passager med brosten, punkteringer og måske styrt for til sidst at ende med, at målstregen er i sigte og forhåbentlig nås af ryttere repræsenterende alle de startende hold. Selve løbet påvirkes af ydre omstændigheder som vejr og vind og indre omstændigheder i form af alliancer mellem holdene.
Ethvert overenskomstforløb har ligesom cykelløb sine særkender – OK 24 er i den forbindelse ingen undtagelse. De fleste af de politiske partier på Christiansborg har givet udtryk for, at der skulle flere lønmidler til for at løse rekrutterings- og fastholdelsesudfordringerne i den offentlige sektor særligt i social- og sundhedssektoren samt på daginstitutionsområdet. Sådanne udmeldinger skaber helt naturligt forventninger hos nogle grupper og lige så naturligt bekymring hos andre. Og så er udmeldingerne fra Christiansborg sket inden lønstrukturkommissionens arbejde er tilendebragt. Afskaffelsen af store bededag er et andet eksempel på politikernes indblanding i arbejdsmarkedsforhold både generelt i forhold til arbejdstid, men også specielt i forhold til de løntillæg, som de grupper, der har arbejdet på helligdagen, har fået, men nu mister. Det er særligt på Forhandlingsfællesskabets område (kommuner og regioner), at det politiske spor giver anledning til vanskeligheder. Et brostensstykke, der skal passeres uden styrt og inden de egentlige forhandlinger med modparten begyndes, er at opnå en enighed på lønmodtagersiden om, hvordan lønudviklingen mellem grupper skal håndteres, så det er acceptabelt for alle, herunder hvordan eventuelle ekstra lønmidler fra Christiansborg skal håndteres i forhold til reguleringsordningen.
Den høje inflation med tab af købekraft vil formentlig blive et andet særkende ved de forestående forhandlinger. Hvordan genskabes købekraften – og hvor lang tid må en sådan genopretning tage? De private overenskomster vil, hvis reguleringsordningen fortsættes, være med til at bestemme genoprettelse af reallønnen i den offentlige sektor, der ikke i den almindelige politiske forståelse ikke må blive lønførende.
Mangel på arbejdskraft vil ganske givet blive et emne, der direkte eller indirekte forventeligt vil blive rejst af arbejdsgiver under de kommende overenskomstforhandlinger. Vi vil formentlig blive udfordret på løsninger, der primært handler om at yde flere arbejdstimer (fra deltid mod fuldtid).
I det offentlige forhandlingsudvalg håber vi, at I har haft gode diskussioner kolleger imellem om de krav, der kan rejses ved OK 24, og som kan gøre den kommunale tandpleje til en endnu bedre og endnu mere attraktiv arbejdsplads end den allerede er, og vi glæder os til at modtage dit bidrag.
ATO’s Offentlige Forhandlingsudvalg