Fra medlemstilbagegang til medlemsfremgang
Foto: Bjarke MacCarthy
Redigering: Ea Nielsen
Efter 15 år som direktør i ATO, går Lars Holsaae på pension fra årsskiftet. Vi har spurgt ham, hvad der har været de største sejre og udfordringer.
“Jeg vil gerne benytte lejligheden til at sige tak for tilliden og for samarbejdet med de skiftende formænd, bestyrelser og udvalg, jeg har samarbejdet med gennem de sidste 15 år. Og en stor tak til medarbejderne i sekretariatet, der hver dag yder en kæmpe indsats for at udvikle medlemsbetjeningen på hver deres ansvarsområde. ATO’s resultater skabes i et stærkt samarbejde mellem de frivillige og sekretariatets medarbejdere.”
Hvad har været de største udfordringer mens du har været direktør?
“Den altoverskyggende udfordring har været, at der i mange år har været uddannet for få tandlæger. Antallet af erhvervsaktive tandlæger er reduceret med mere end 1000 tandlæger i den tid jeg har været med. Vi er i Danmark gået fra at være godt 90 tandlæger pr. 100.000 indbyggere i 2006 til i dag at være godt 60 tandlæger pr. 100.000 indbyggere. Sundhedsstyrelsen skrev i den seneste prognose fra 2019, at styrelsen fandt, at et fremtidigt udbud skulle være på 74 tandlæger pr. 100.000 indbyggere for at imødekomme den forventede efterspørgsel. Tandlægemanglen medfører stadigt voksende rekrutteringsvanskeligheder i både offentlig og privat tandpleje. Rekrutteringsvanskeligheder, som vi nu også konstaterer blandt specialtandlæger i ortodonti, som følge af en ubalance mellem udbuddet af og efterspørgslen efter specialtandlæger i ortodonti.”
“Den anden store udfordring har været at få ATO gennem det store generationsskifte. Den grundfortælling, der gav de stiftende medlemmer mening, har skullet omskrives for at give mening for de nye generationer af tandlæger, der ikke var en del af bruddet med TF tilbage i 1985.”
Hvad har været de største resultater?
“Det største resultat synes jeg har været, at vi i ATO er lykkedes med at vende medlemstilbagegang til medlemsfremgang. En medlemsfremgang som sker langsomt, men sikkert og som efter min opfattelse dels skyldes en større synlighed på uddannelsesinstitutionerne, dels navneskiftet fra DOFT til ATO med fokus på en bredere rekruttering af ansatte tandlæger og her særligt de privat ansatte tandlæger. I den sammenhæng har det været altafgørende at udvikle et pensions- og forsikringskoncept som kunne omfatte de privat ansatte samt professionalisere den arbejdsgiveruafhængige medlemsrådgivning, hvilket jeg synes vi er lykkedes med.”
“Vi har også fået et par sundhedspolitiske resultater. Udvidelsen af børne- og ungetandplejen med de 18 – 21-årige er en delsejr i forhold til det politiske mål. Beklageligvis er udvidelsen underfinansieret, hvilket gør den meget vanskelig at håndtere for kommunerne. Udvidelsen gav samtidig kommunerne visitationsret til tandreguleringsbehandling og andre dyre behandlinger ligesom ATO i denne forbindelse kunne formidle viden om de udviklede modeller for beregning af kommunale referencepriser for de dyre behandlinger.
Indførelse af socialtandpleje er en anden delsejr i forhold til vores sundhedspolitik.”
“Jeg synes også vi er lykkedes med at opbygge kompetencer i forhold til at formidle viden om og fortolkninger af de regler, som tandplejen skal efterleve. Dette er sket gennem ATO-mails og i direkte svar på forespørgsler fra medlemmerne. Det er min fornemmelse, at det har været værdsat blandt medlemmerne og har været medvirkende til at rekruttere og fastholde medlemmer. Coronakrisen er vel et godt eksempel på dette, hvor det lykkedes at holde medlemmerne opdaterede på de regler, der gælder for tandplejeområdet ved at sortere i og udlægge den enorme strøm af regler, vejledninger og andre informationer, som myndighederne udsendte.”
“Jeg synes også, at etableringen af en DKTE (Den kommunale tandplejes efteruddannelse, red.) i omsorgs-, special- og socialtandpleje er værd at nævne som et godt resultat af ATO’s arbejde.”
Hvad skal du lave, når du går på pension?
“Det har jeg ikke en masterplan for, men til en start skal jeg rydde op i min mailboks og få systematiseret den viden, der ligger i de mange svar, jeg har givet gennem de mange år i ATO. Så må jeg se om det giver anledning til at sammenstille denne viden, så den kan formidles i en bredere sammenhæng.
Jeg har tilbudt ATO at fungere som ekstern konsulent, så må jeg jo se, om ATO vil gøre brug af det.
Så vil jeg gerne læse noget mere end det, jeg har fundet tid til i en travl hverdag. Jeg tænker, at jeg nok skal få udfyldt min pensionisttilværelse, så den bliver meningsfuld.”