Patienterstatningen skal behandle klagesager på tandlægeområdet
I ATO er vi glade for, at erstatningsansvarssagerne nu behandles i Patienterstatningen som er en uvildig myndighed. Fra 1. januar 2025 bliver det en permanent ordning. Vi har netop sendt vores bemærkninger til Høring over udkast til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven
bliver det en permanent ordning. Vi har netop sendt vores bemærkninger til Høring over udkast til lov om ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet og sundhedsloven
Selve høringssvaret:
ATO noterer sig, at der ved lovforslaget af 4. juli 2024 er lagt op til ændringer på tre områder.
Ad 1) Den første del af lovforslaget omhandler indførslen af en forsikringspligt for privatpraktiserende tandlæger, således at udgiften til erstatningsudbetalinger, der skyldes privatpraktiserende tandlæger flyttes over på tandlægerne selv og ikke længere finansieres af regionerne. Forslaget forpligter tandlægerne til at tegne forsikring for erstatning, udbetalt godtgørelse og for finansiering af behandlingerne i Patienterstatningen.
ATO har hele tiden været af den opfattelse, at alle tandskadeerstatningssager bør behandles af Patienterstatningen. Vi finder det derfor positivt, at tandskadeerstatningen behandles af en uvildig myndighed som permanent ordning. ATO har ingen bemærkninger til forsikringspligten, der nu påføres de privatpraktiserende tandlæger.
Ad 2) Den anden del af lovforslaget drejer sig om ophævelse af oplysningspligten ved erstatningsudbetalinger i patienterstatningssager. Konkret lægges der op til at afskaffe oplysningspligten ved ’kritisk skadefrekvens’.
ATO finder i lighed med Indenrigs- og Sundhedsministeriet ikke at den gældende indberetningsordning har virket efter hensigten og finder ikke, at ordningen har patientsikkerhedsmæssige konsekvenser – navnlig ikke set i lyset af, at indberetningerne indtil nu ikke har givet anledning til tilsynsmæssig opfølgning og at Styrelsen for Patientsikkerhed fortsat vil kunne udøve tilsyn ex officio.
Ad 3) Den sidste af lovforslaget omhandler forældremyndighedens indehaves samtykke til ukomplicerede behandlinger ved den kommunale tandpleje. Der er tale om gennemførslen af et forslag fra KL, hvorefter det skal være muligt for den kommunale tandpleje at udføre mindre indgribende behandlinger, f.eks. fissurforsegling på baggrund af et generelt udtrykkeligt samtykke fra forældremyndighedens indehaver, sådan som i forvejen kendes fra fluorbehandlinger og røntgenundersøgelser.
ATO finder, at den foreslåede lovændring er egnet til at smidiggøre sagsgangen i forhold til mindre indgribende behandlinger, hvorved flere børn og unge kan behandles straks behovet opstår. Ved en sådan forebyggende og hurtig indsat opnås en højere generel tandsundhed. ATO er derfor positivt indstillede.