Leder: En samlet sektor og øget tandsundhed for pengene
Nye rammer for voksentandplejen
I ATO arbejder vi for at sikre mere tandsundhed for pengene, mindre ulighed og mindre administration.
Derfor har vi givet følgende input til Indenrigs- og Sundhedsministeriet i arbejdet med nye rammer for voksentandplejen:
For at reducere administrationen foreslår ATO en sammensmeltning af omsorgs-, social- og specialtandplejen i én ordning, hvor egenbetalingen afskaffes. Forslaget er i tråd med anbefalingerne fra rapporten om modernisering af omsorgstandplejen fra 2016.
Ved sammenlægningen foreslår ATO oprettelsen af en ny enhed: Kommunal voksentandpleje for borgere med særlige behov. Vi estimerer, at afskaffelsen af egenbetalingen vil kræve en årlig finansiering på 80 millioner kroner, som dog vil blive delvist opvejet af de administrative besparelser, forslaget medfører. ATO ønsker at bidrage aktivt til arbejdet med at skabe klare rammer for denne kommunale tandpleje.
I dag bruges der uforholdsmæssigt mange ressourcer på administration af egenbetaling samt vurdering og visitation til forskellige tandplejeordninger. ATO foreslår derfor også at fjerne egenbetalingen på 600 kroner i henhold til § 82A i aktivloven.
Desuden foreslår ATO, at der fremover benyttes referencepriser for voksentandplejen, som skal integreres i BUT-overenskomsten.
Fritvalgsordningen for de 0-21-årige
Fritvalgsordningen kræver omfattende administrativ tid, men bidrager ikke til at mindske uligheden i tandsundheden. Ordningen bruges primært af ressourcestærke borgere, der vælger privat tandlæge, og det udfordrer kommunernes styring af undersøgelsesintervallerne efter den første indkaldelse. Det medfører ofte, at de sundeste børn og unge indkaldes hyppigere end de mest udsatte, hvilket resulterer i budgetoverskridelser uden en tilsvarende forbedring af tandsundheden.
Regionerne gav tidligere gav tilskud til de 18-21-årige, mens de var i privat praksis, og i ATO mener vi derfor at de penge, som nu spares af regionerne, bør overføres til kommunerne for at sikre tilstrækkelig finansiering af ordningen, som i dag er underfinansieret.
Nationale kliniske retningslinjer og justeringer
Sundhedsstyrelsens Nationale Kliniske Retningslinjer fungerer ikke optimalt. For mange patienter kategoriseres som “gule”, og det afspejler ikke den generelle tandsundhed blandt børn og unge. ATO anbefaler en justering af retningslinjerne for at sikre en mere præcis visitation.
Tandsundhed for den voksne befolkning
60 % af den voksne befolkning, som er raske og rørige, opsøger selv tandlæge i privat praksis uden behov for offentligt tilskud. I ATO foreslår vi, at tilskuddet fremover målrettes de 40 % af befolkningen, der sjældent eller aldrig går til tandlæge, men som har størst behov for tandpleje.
Den nuværende incitamentsstruktur i privat praksis fremmer ikke forebyggende tandpleje, fordi den primært er baseret på behandling. Tilskudsreglerne fra Sygeforsikringen Danmark understøtter dette behandlingsfokus, og det gør, at komplicerede tandudtrækninger og implantatbehandlinger bliver mere almindelige.
Sidst men ikke mindst bør der lægges større vægt på forbindelsen mellem mundhygiejne og det generelle helbred. Derfor foreslår vi, at mundhygiejne bliver en integreret del af undervisningen på SOSU-uddannelserne, ligesom det også skal prioriteres højere på sygehusene.
Vi forventer, at der er en model klar for voksentandplejen inden årets udgang. I ATO er vi i dialog med relevante parter, og vi arbejder løbende for at fremme ATO’s forslag til en ny model for voksentandplejen.
Hanne Jacobsen, formand for ATO