Tandlæger i evalueringsansættelse bidrager til diversitet, men kræver også at man har tålmodighed og forståelse for kulturforskelle
Tekst: Ea Nielsen
Hvordan integrerer man tandlæger uddannet uden for EU og EØS i det danske tandlægesystem? Birthe Cortsen, overtandlæge i Varde kommunale Tandpleje, deler sine erfaringer og refleksioner.
”Vi har haft flere tandlæger gennem evalueringsforløb, både det lange og det korte forløb. Erfaringerne varierer meget og afhænger af tandlægens baggrund – både sprogligt og fagligt. Nogle har været bedre rustet sprogligt end andre, mens andre særligt har haft udfordringer med at tilpasse sig de danske arbejdsgange og regler. Vi har arbejdet med tandlæger fra flere lande, og forskellene i både uddannelsesniveau og kultur har været mærkbare.”
Hvad fungerer godt – og hvad gør ikke?
”Det positive ved at have udenlandske tandlæger er den diversitet, de bidrager med, og den læring, de bringer med sig fra deres hjemlande. Der er også udfordringer, som kræver en særlig indsats fra både ledelsen og kollegerne. For eksempel er journalføring og samtykkeregler ofte fremmede for evalueringstandlægerne, ligesom forståelsen for sundhedsfremme og forebyggelsesstrategier er nyt, der skal forstås og ikke mindst delegation til klinikassistenter kan volde problemer.
Tandlæger fra andre lande er typisk vant til at varetage alle typer af tandbehandlingsopgaver selv, fordi klinikassistenter i mange af verdens lande er ufaglærte og ikke har nær den uddannelse som danske klinikassistenter og tandplejere har. De er fantastiske til ekstraktioner og de kan give mange tips og tricks videre til vores tandlæger, der er uddannet i Danmark. Evalueringstandlægerne er meget imponerede over, at al tandbehandling er vederlagsfrit i den kommunale tandpleje og der er behov for at informere dem om, at det ikke betyder, at vi laver alle behandlinger på patienterne, da vi jo har en ramme for, hvilke behandlinger vi rent faktisk tilbyder. Fx er implantater og kroner ikke er standard.”
”Jeg tror, det er meget vigtigt at forstå, at vores evalueringstandlægers referencepunkt i forhold til børn og cariesforekomst er anderledes end vores danskuddannede tandlægers. Cariesforekomsten blandt børn i deres hjemlande er væsentligt højere, så når de fx møder et lille dansk førskolebarn med seks cariesangreb, er der risiko for, at de ikke bliver alarmeret i samme grad, som vores danskuddannede tandlæger. Det skal man holde sig for øje.”
Kulturforskelle og arbejdsfællesskab
Kulturforskelle spiller en stor rolle. Nogle udenlandske tandlæger kan have svært ved at forstå vores danske arbejdspladskultur med uformel omgangstone, mange regler – skrevne som uskrevne, retningslinjer, rettigheder og forpligtelser.
Birthe Cortsen anbefaler at have øje for, at det fx kan være svært
- at modtage kollektive beskeder, hvis man ikke har lært det som barn,
- at komme til tiden, når man kommer fra en kultur, hvor tidsbegrebet er mere flydende,
- at indgå i et arbejdsfællesskab og være en god kollega, hvis man ikke i sin skolegang har lært, at vi hjælpes ad
- at præsentere læring fra kurser foran kollegerne som en del af videndelingen, er grænseoverskridende og opleves som en eksamen de første gange
- at bidrage i et gruppearbejde, når man ikke ved hvad det er, der forventes af en.
”Vi er faktisk ikke særligt bevidste om, hvor meget vi træner vores børn i opvæksten til at blive gode medarbejdere på det danske arbejdsmarked senere i deres liv.”
Videndeling og mangfoldighed
“Trods udfordringerne er evalueringstandlæger en værdifuld ressource. De bidrager med perspektiver, vi ellers ikke ville få, og de danske kolleger finder det ofte spændende at arbejde med udenlandske tandlæger. Deres engagement i fællesskabet, fx ved at dele deres hjemlands retter til sociale arrangementer, styrker sammenholdet og skaber positive oplevelser for alle parter. Når vi møder evalueringstandlægerne med åbenhed og rummelighed for deres kunnen og kultur, får vi et værdifuldt indblik i, hvordan man også kan være tandlæge og samtidigt bliver vi klogere på vores egen kunnen og kultur.”
Anbefalinger til andre
Birthe Cortsen understreger, at det er vigtigt at ansætte evalueringstandlæger i tidsbegrænsede stillinger. “Er du usikker på kvalifikationer, kompetencer og sprogligt niveau, så start med at ansætte den udenlandske tandlæge som medhjælper tandlæge i en periode først. Det giver mulighed for at vurdere dem, inden du beslutter dig for, at din tandpleje har de nødvendige ressourcer til at ansætte tandlægen i et evalueringsforløb. Den første måned bør bruges på superviseret arbejde, hvor tandlægen lærer mere om arbejdspladsens rutiner, samtykkeregler og journalføring.
”En vigtig læring er, at man ikke kan tage alt på skrift for gode varer – nogle har ikke selv skrevet deres ansøgning. Derfor er det afgørende at se den udenlandske tandlæge arbejde i praksis. Sørg for at forklare, hvad der forventes af dem, og hjælp dem med at forstå, at de er en del af en arbejdsplads, hvor kollegialt fællesskab og punktlighed er nøgleord.”
Fire råd
- Ansæt i tidsbegrænsede stillinger for at kunne vurdere deres kvalifikationer, kompetencer og sprog.
- Sikre grundig introduktion til danske arbejdsforhold og arbejdspladskultur.
- Styrk det kollegiale fællesskab gennem sociale aktiviteter og videndeling.
- Hav tålmodighed og forståelse for kulturelle forskelle.
På den måde kan evalueringstandlæger ikke kun blive en del af den danske tandpleje, men også være et værdifuldt bidrag med deres erfaringer og perspektiver.