“Det er godt at have fingeren på tandplejens puls og samtidig have mulighed for indflydelse.”
Tillidsrepræsentanten er et vigtigt bindeled mellem arbejdspladsen, medarbejderne og ATO. Vi har spurgt tre af ATO’s tillidsrepræsentanter, hvorfor de har valgt hvervet. Lise Rojek er tillidsrepræsentant i Allerød kommunale Tandpleje, og har været TR siden 2006.
Hvad giver arbejdet som TR dig personligt?
“Arbejdet som TR, og den fagpolitiske indsigt ad den vej, har ikke kun givet mig et bredere syn på mit arbejde, men også på andre aspekter af mit liv. Jeg har udviklet mig som person og lært at det er godt at stå sammen og kæmpe for nogle klare mål, også privat.”
Hvad er det du kan lide ved arbejdet som TR?
“Jeg er kommet til at se mine tandlægekollegaers og min egen situation fra en lidt anden vinkel, ikke mindst fordi jeg kommer ind i min arbejdsplads’ maskinrum gennem arbejdet i MED og den kontakt jeg har med min leder.
Det er godt at have fingeren på tandplejens puls og samtidig have mulighed for indflydelse.
Der kan opstå situationer hvor en kollega står i en tjenestelig situation, hvor det er vigtigt at balancere rigtigt. Der skal ikke tages parti, men der skal støttes op med god faglig viden og sikkerhed for at procedurerne gennemføres korrekt.
Her er det vigtigt at have ATO og sekretariat i ryggen.”
Hvordan har du brugt det til karriereudvikling?
“Jeg har ikke ændret på mit job i de år jeg har været TR, men jeg tror på, at den ballast årene har givet mit arbejdsliv også skyldes den indsigt og viden jeg har erhvervet mig gennem arbejdet i TR-rollen, på kurser og sparring omkring rollen og opgaver i bl.a. tandplejens MED-udvalg.”
Hvilke råd vil du give nye tillidsrepræsentanter?
“Vær den, du er, i opgaven som TR. Husk, at dine kollegaer har tillid til, at du gør dit bedste. Men husk også, at ingen af os kan alt, og meget kan virke svært og uoverskueligt i starten, Men det, der ikke kommer direkte til dig, kan du finde hjælp til i vores dygtige sekretariat.
Og en vigtig ting: Du har som TR lov til at bruge den arbejdstid der er nødvendig for at du kan udføre din TR opgave.”
Hvor henter du hjælp og sparring?
“Først og fremmest fra ATO. Og så er der TR-kollegaerne i nabokommunerne og dem som jeg har mødt på TR- konferencerne og AC-kurserne gennem årene. Det er jo kollegaer på tværs af hele landet.”
Hvordan når du ud til alle medarbejderne i kommunen?
“En gang årligt indkalder jeg til et fyraftensmøde, hvor de store ting der er sket eller foregår i ATO bliver drøftet. På dette møde bliver årets lokale forhandling ligeledes taget op, og vi finder sammen ud af hvad vi tandlæger, i vores gruppe ønsker at fremsætte som krav til den kommende forhandling. Når der i løbet af året er mindre informationer og nyheder der skal formidles eller kommunikeres, sker dette ofte pr. mail.”
Hvad giver arbejdet som TR dig personligt?
Det gør, at jeg synes jeg får et tættere forhold til mine kolleger. Jeg forsøger at få en snak med dem i ny og næ om arbejdsvilkår, hvordan arbejder vi og hvordan går det på klinikkerne. Man får mere at vide og man har fingeren på pulsen i tandplejen. Vi er ikke så store, jeg er jo i Albertslund, hvor vi er 18 medarbejdere.
Hvad er det, du kan lide ved arbejdet som TR?
“Man har indflydelse. Man får fx mulighed for at sidde i TRIO-udvalget som består af tr, ledelsen og arbejdsmiljørepræsentanten. Fordi vi er så få, har vi også tillidsrepræsentanten for klinikassistenterne med. Så man er jo der hvor viden er, og det kan jeg godt lide.
Fordi jeg har mulighed for at sidde i TRIO-udvalget, kan det også være nogle af de andre faggrupper, der kommer med nogle input til ting, vi kan snakke om. Det handler om at udføre arbejdsopgaverne og hvordan vi løser opgaven bedst muligt. Det er ikke personlige sager, vi diskuterer, det er på det overordnede plan.”
Hvad er det sværeste ved at være TR?
“Jeg synes, det kan være lidt svært nogle gange med lønforhandlinger, for der er jo selvfølgelig en forventning fra den, som jeg repræsenterer, og det kan være næsten umuligt at indfri det. Nogle gange kan man godt komme lidt i klemme, man kan godt få sådan lidt bankende hjerte, når man skal ringe tilbage og sige ”nu har vi forhandlet, og det blev altså kun det og det”, altså jeg gør jo mit bedste. Det synes jeg godt kan være lidt svært, når man ikke kan få det i hus, som der blev ønsket.
Fordi vi er så små, har jeg aldrig været kastet ud i en sag, hvor jeg skulle være bisidder eller har siddet med en, der er gået ned med stress eller en stor konflikt hvor man skal mægle.”
Hvordan har du brugt det til karriereudvikling?
“Jeg har jo bare fået et ekstra ben på de ting, som jeg fylder min hverdag med. Det er rart at have forskellige ting at tage sig af, så det ikke bliver for ensformigt. Det er med til at skabe en varieret hverdag.”
Hvilke råd vil du give nye tillidsrepræsentanter?
“Jeg synes, det er en vigtig opgave, og man bliver involveret i arbejdspladsen på en anden måde. Man kommer til at sidde i nogle udvalg og i en position hvor man får noget viden hurtigere end andre, og desuden kan være med til at forsøge at præge arbejdsmiljøet og arbejdsforholdene. Det synes jeg er rart, at man på den måde kan have indflydelse.
Jeg synes også, at jeg altid har fået super god støtte, hvis der har været et eller andet Så har jeg ringet til ATO, og de er altid superhjælpsomme, så man skal ikke være nervøs for at bede om hjælp. Der var jeg måske i starten, men der er også plads til de dumme spørgsmål, så det er rart, at man altid har ATO i ryggen.”
Hvor henter du hjælp og sparring?
“Jeg er med i en TR-erfagruppe. Jeg synes, det er rigtig vigtigt, at man kommer med i nogle lokale grupper. Rent praktisk er det smart at finde nogen i nærheden af sig selv, men det er også praktisk i forhold til, at overtandlægerne sammenligner sig selv med nabokommunerne, og så får man en indsigt, når overtandlægen siger, jamen sådan gør de ikke i den anden kommune, så får man jo noget viden, når man selv kender tillidsrepræsentanten ude i den kommune. På den måde får man et meget godt lokalt kendskab. Den erfagruppe, jeg er med i, er en, vi selv har sat i gang. Vi er sådan en lille gruppe med tillidsrepræsentanter fra Rudersdal, Ishøj, Brøndby, Rødovre, Greve og Hvidovre. Vi mødes hver tredje måned i to timer. Indtil videre har jeg fået lov til at gøre det i min arbejdstid, det er jo ikke alle, der får lov til det.”
Fakta:
Albertslund kommunale Tandpleje har tre klinikker: En hovedklinik og en klinik på sundhedshuset med omsorgstandpleje og socialtandpleje, og derudover en undersøgelsesklinik.
Trio: ledelse, tr og arbejdsmiljørepræsentant
Sisse Vestergaard Homilius, TR i Syddjurs kommunale Tandpleje:
“Personligt giver det at være TR mig en ekstra dimension i mit arbejde. Det giver et nyt ansvar og nye udfordringer, nu hvor jeg har været her i tandplejen en del år efterhånden. Jeg kan godt lide at ”jobbet” giver et mig et blik ind i maskinrummet i tandplejen. At være med til MED-møder og andre arrangementer i kommunen udvider horisonten på mange måder og giver noget medbestemmelse og en større forståelse for hvorfor og hvordan beslutninger i kommunen og tandplejen tages. Desuden giver det en anden nærhed og relation til mine kollegaer ved nu at være deres repræsentant i flere henseender. Vi har heldigvis her i tandplejen været forskånet for store konflikter, så den del af jobbet har jeg endnu ikke været del af, men lønforhandlingerne synes jeg kan være svære, men også sjove.
Jeg har utrolig god hjælp fra Betina fra ATO, som altid sidder klar når jeg har spørgsmål, og som jeg også bruger til sparring i forbindelse med lønforhandlingerne. Hun har styr på det hele og har god indsigt i hvordan det ser ud i de andre kommuner og kan dermed hjælpe med gode argumenter i forhandlingssituationen. Desuden har jeg også en god kollega, som var TR før mig i mange år, så hende har jeg også kontaktet ved behov. Jeg synes også TR-kurserne som AC udbyder, har givet mig en god basis og en indsigt i, hvordan andre TR håndterer deres arbejde. Kurserne har givet inspiration og gode inputs, også selvom det er en blanding af TR fra diverse fag.
Vi er en ret lille kommune, og jeg kender alle mine kollegaer temmelig godt efter at have været i tandplejen i mange år, og ved at have arbejdet på flere af klinikkerne. Det synes jeg gør det lettere at have en god dialog og det gør det nemmere at ”mærke” mine kollegaer. Jeg forsøger at få delt relevant viden om nye tiltag højere oppe fra via mail eller mundtligt, når vi mødes og jeg fornemmer at de har tillid til mig og ved de kan henvende sig, hvis der er noget jeg skal hjælpe med.
Til nye tillidsrepræsentanter vil jeg sige, velkommen og godt du ”sprang på”. Jeg var lidt nervøs ved hvor omfattende jobbet var, men jeg er bare blevet positivt overrasket og synes faktisk det er rigtig sjovt indtil videre. Jeg synes det er vigtigt at være nysgerrig og ikke være bange for at spørge nogen der ved mere. Som alt andet er det jo en læringsproces, og man kan altså ikke nødvendigvis huske overenskomsten udenad, eller vide alting fra start.”