Nu afgør Patienterstatningen erstatningssager på tandområdet
Det sker som følge af en ny lovændring.
Ændringen betyder, at patienter fremover skal henvises til Patienterstatningen, hvis de får en skade i forbindelse med tandbehandling, de ønsker at søge erstatning for. Tidligere har Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning behandlet tandskadeerstatningssagerne.
Hvad skal man være opmærksom på?
Autoriserede sundhedspersoner har som altid pligt til at oplyse patienter om muligheden for at søge erstatning, hvis de opdager en patientskade.
Pligten gælder både, hvis en sundhedsperson selv forårsager en skade, eller hvis en sundhedsperson opdager en skade, der er sket på et andet behandlingssted.
Erstatningsordningen gælder uanset hvor i Danmark, tandbehandlingen er foregået og uanset om tandbehandlingen er udført af en autoriseret sundhedsperson eller af en person, der handler på vegne af en autoriseret sundhedsperson.
Det har ikke konsekvenser for personalet, hvis en patient får tilkendt en erstatning. Patienterstatningen og klagesystemet er to uafhængige systemer, der ikke udveksler informationer.
Har du brug for mere viden, kan du læse mere her til www.patienterstatningen.dk/tandskader. Her er reglerne uddybet, og du kan bestille pjecer, tilmelde dig et webinar eller booke Patienterstatningen til et foredrag.
Har du spørgsmål, kan du ringe til tlf. 33 12 43 43. Patienterstatningen har telefontid alle hverdage mellem kl. 9:30-15.