“Jeg har altid vidst, at jeg ville være tandlæge”
Redigering: Ea Nielsen
At være tandlæge er krævende, og der er mange udefrakommende krav, både fra sundhedsmyndighederne, patienterne og de pårørende. Nogle gange også fra kollegerne. Hvordan holder man fast i arbejdsglæden? Det har vi spurgt Kinga Klara Farhan om. Hun er uddannet tandlæge i 2016 og arbejder i Greve kommunale Tandpleje.
Du holdt oplæg om arbejdet i kommunal tandpleje på den årlige Karrieredag på Tandlægeskolen. Hvad giver det dig at komme ud på tandlægeskolen og fortælle om dit arbejdsliv?
Første gang jeg blev spurgt om jeg ville holde et oplæg til Karrieredagen på Sund KU, blev jeg positivt overrasket. Jeg tog glædeligt imod den udfordring. Dengang jeg selv studerede på Panum ville jeg selv suge viden og informationer til mig og høre om fremtidsmulighederne. Det er ofte sjovere at høre fra fagpersoner der til dagligt står i det ude på klinikken og er ude i arbejdslivet. Tingene forløber ikke altid som man selv planlægger det, det gør det sjældent, så det er spændende, at høre andres oplevelser. Jeg kan godt lide at lære fra mig og jeg synes, at det er vigtigt at engagere mig i noget brugbart, noget der hjælper andre og noget fagligt. Jeg synes det er hyggeligt at tale med de studerende, og komme ud i deres miljø.
Hvorfor valgte du selv at blive tandlæge?
Jeg har altid vidst, at jeg skulle være tandlæge, jeg ved egentlig ikke hvorfor. Det har bare altid været min drøm siden jeg var 10-11 år. På den måde har jeg været heldig, at jeg vidste hvilke fag og karakterer jeg skulle opnå for at komme videre på gymnasiet og derfra videre på tandlægestudiet. Jeg kan rigtigt godt lide at lave kreative ting, arbejde med hænderne og desuden kan jeg også godt lide biologi. Så tandlægefaget er en rigtig god kombination af mine favoritfag, og det man kan lide at lave, er man også godt til, eller omvendt, det man er god til, kan man også lide at lave. Jeg kan godt lide at have en varieret arbejdsdag, og jeg trives i at have forskellige opgaver kørende, da jeg godt kan lide at blive udfordret og tænke ud af boksen.
Hvad er det allerbedste ved at være tandlæge?
Der er ikke kun én ting, der er det bedste. Jeg kan rigtig godt lide at have med mennesker at gøre, at gøre en forskel for den enkelte patient, og hjælpe andre, om det er med et lille godt råd eller at gøre en tand smertefri. Når man arbejder med børn har man en stor mulighed for både at hjælpe forældrene og børnene, og nogle gange handler det om at fortælle begge parter, at de faktisk er der for hinanden og at vi alle sammen prøver at hjælpe, selv når man er i en svær situation. Når patienten og pårørende er glade, så bliver jeg også glad.
Jeg er også blevet rigtig glad for at arbejde med fysisk og/eller psykisk handicappede børn og voksne, og de er virkelig taknemmelige når man er venlig og behandler dem med en anerkendende tilgang. Disse lidt mere udfordrende patienter har også meget særlige behov og dermed også særlige behandlingsmuligheder, hvilket kan være spændende og samtidig meget udfordrende, for ikke at sige svære.
Jeg har opdaget at en god tandlæge ikke kun udfører godt tandlægearbejde, men også gør brug af sine medmenneskelige evner såsom empati og ved at være løsningsorienteret både fagligt, relationsmæssigt og servicemæssigt. Selve tandlægearbejdet vægter måske kun halvdelen af oplevelsen af en vellykket behandling.
Hvordan holder du fast i arbejdsglæden?
Min måde at holde fast i arbejdsglæden på er at holde fast i, hvad mit arbejde egentlig handler om, nemlig mine patienter. Det er trods alt min arbejdsplads, hvor jeg skal være professionel, og som tandlæge har man et større ansvar. Jeg er tandlæge for mine patienter, jeg er tandlæge for at udføre tandlægearbejde og fordi det er det der interesserer mig. Som tandlæge har man selv ansvaret for arbejdet; dvs. undersøgelse og diagnosticere tandsygdom, behandlingsplanlægningen og udførelsen, så det er også vigtigt at holde fokus da der egentlig er mange områder at have styr på mht. patientbehandlingen.
Man er selv med til at gøre sit arbejde spændende. Hvis man er interesseret og holder sig motiveret ved at engagere sig i forskellige faglige fora og kurser, hjælper det til, at man ikke låser sig fast i en kedelig rutinepræget arbejdsdag, men at man bliver en positiv del af en arbejdsplads.
Når man arbejder kommunalt, er det typisk en stor arbejdsplads med centraliserede klinikker, og det er overvejende kvinder der arbejder med børn og unge. Som rygtet siger, så kan kvinder godt tale for meget og nogle gange er det ikke positive kommentarer. Tandlægeansvaret indebærer god service for patienterne allerede fra venteværelset, og at tandlægen har positiv og anerkendende tilgang. Tandlægen skal lytte til patienten og behandle efter patientens behov, og bringe dem trygt igennem behandlingen og tackle enhver form for udfordring patienten måtte have. Derefter er der stadig ansvaret for at journalføre behandlingen og evt. opfølgende tider, behandlinger, henvisninger, mm. Jeg undgår at lytte til den snak der er på klinikken og undgår at kommentere på al unødvendig samtale, og lige pludselig opdager man, at man har fået ro og plads inde i hovedet og har mere overskud til det der tæller, nemlig det tandfaglige arbejde og patienterne.