Styrket Borgerkontakt i Gentofte Kommunes Tandpleje: Fokus på forældresamarbejde

I Gentofte Kommunes Tandpleje har kommunikationen med forældre fået et markant løft gennem et målrettet kursusforløb og et ambassadørnetværk. Siden 2023 har tandplejens personale arbejdet aktivt med kommunikation som en del af en bredere strategi i Gentofte Kommune, der har prioriteret kompetenceudvikling for alle frontmedarbejdere.
En kommunal prioritet blev en tandplejeindsats
Merete Øverup, distriktstandlæge i Gentofte kommunens Tandpleje, fortæller: ”Gentofte Kommune besluttede, at alle frontmedarbejdere skulle deltage i en workshop der forløb over to dage med fokus på kommunikation. Tandplejens personale var blandt nogle af de første medarbejdere i kommunen, der var af sted på kurset, hvor der både var teori og praktiske øvelser, herunder cases og rollespil med samtaler mellem borgere og medarbejdere. Deltagerne fik konkrete værktøjer til at forstå adfærdsmønstre og håndtere svære samtaler.
Ambassadørnetværk og løbende erfaringsudveksling
Som en del af indsatsen blev der udpeget en ambassadør fra hver klinik eller afdeling. Ambassadørerne deltager i møder med andre ambassadører fra kommunen ca. hver anden måned, hvor de deler erfaringer, arbejder med cases, introduceres til nye redskaber og hjælper hinanden med at få Styrket Borgerkontakt til at leve i organisationen. Tandplejen har også adgang til en idébank med gode råd og konkrete værktøjer, herunder oplægget ”Små skridt”, som bliver brugt aktivt i det daglige arbejde. På klinikmøder tales om træk-tryk-kommunikation og drøftes cases til fælles refleksion og læring. Andre har udviklet små film med forskellige vinkler på kommunikation, som medarbejderne ser og diskuterer på klinikmøder.
Konkrete redskaber i dagligdagen
En af de praktiske hjælpemidler er et lille kort med gode råd til svære samtaler. Kortet bruges ofte inden en samtale eller som et ‘tryk-træk-kort’, hvis en samtale er ved at gå i hårdknude. Både tandlæger, tandplejere og klinikassistenter har taget redskabet til sig, selvom der i tandplejen og generelt i hverdagen ikke er mange situationer, hvor kommunikationen bliver vanskelig. ”Jeg synes det er et godt redskab. Før jeg skal ringe op til en forælder og måske have en svær samtale, så læser jeg på kortet inden og bruger det til at forberede mig”, fortæller Merete Øverup

Kommunikationsarbejdet har ført til konkrete ændringer i, hvordan situationer håndteres i tandplejen. For eksempel når en mor møder op, selvom en tid er aflyst, eller når en patient kommer for sent. Fokus er på at møde forældrene med opmærksomhed, at man laver klare aftaler og altid afslutter med et tak’.
Anbefalinger til andre tandplejer
”Det er værd at arbejde videre med det, men hvis man skal have det til at leve, skal man tage det op på klinikmøder ind imellem. Det er vigtigt at introducere nye medarbejdere til det, og her har det været godt at nye medarbejdere også kommer på workshops, hvor de bliver introduceret til principperne. Samtidig har det været godt, at der har været medarbejdere som via deres engagement i ambassadørnetværket har været med til at holde gryden i kog. Deres interesse og motivation smitter, ” fortæller Merete Øverup.