Forenklet patientklagesystem
Pr. 1. januar 2025 starter alle klager som udgangspunkt som forløbsklager. Det skal sikre én indgang for borgere, der ønsker at klage over en sundhedsfaglig behandling. Samtidig skal det give mere fokus på læring fremfor sanktioner.
Fra forløbsklage til disciplinærnævnssag
Der vil dog stadig være tilfælde, hvor en klage kan blive til en disciplinærnævnssag. Det kan fx være i et af disse tilfælde:
- hvis Styrelsen for Patientklager vurderer, at der er ”skærpende omstændigheder” i sagen.
- hvis klager har fået helt eller delvist medhold i en forløbsklage og ønsker at klage over en eller flere konkrete sundhedspersoner.
Hvad er ”skærpende omstændigheder”?
Der er tale om skærpende omstændigheder, hvis Styrelsen for Patientklager ud fra klagen og det materiale, som man indhenter fra behandlingsstedet i den konkrete sag, vurderer, at der er alvorlig fare for patientsikkerheden.
Styrelsen for Patientklager vejleder patienter og pårørende, der ønsker at klage, om deres muligheder.
Klager, der modtages frem til den 31. december 2024, vil selvfølgelig blive behandlet efter det aktuelle system, hvor klager fra starten vælger, om det skal være en forløbsklage og en disciplinærnævnssag.